lauantai 12. maaliskuuta 2016

8. Sairastunut lääkäri

Tavoitteet: Kuullun ja luetun ymmärtämisen, muistin, lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelu
Tarina: Sairastunut lääkäri (s. 78-80)
Aika: 1-2 x 45 min
Eriyttäminen: Tehtävää voi lyhentää ja antaa esimerkiksi puolelle luokalle monisteen salama- ja kuulauseet ja toiselle puolelle pilvi- ja sydänlauseet. Monisteen muodot (salama, pilvi, sydän, kuu) voi myös värittää väreillä, jos se helpottaa oppilaan muistamista. Nopeat ja hyvin muistavat oppilaat voivat hakea useamman tavun kerralla.
Materiaali: Tarina kirjasta, tavukortit tulostettuna ja leikattuna, monistepohja oppilaille, kynät ja kumit, sakset, liimaa


Ohje opettajalle:

1. Opettaja lukee tarinasta kolme ensimmäistä kappaletta (lopettaa ennen kuin selviää, mitä lääkärille on tapahtunut). Arvuutellaan luokan kanssa, missä lääkäri on ja mitä hänelle olisi voinut tapahtua.
2. Oppilaille annetaan salatehtävä: käytävään on "piilotettu" tavulappuja, joiden avulla oppilaat voivat ratkaista lääkärin salaisuuden. Oppilas lähtee käytävään, etsii yhden tavun, lukee sen ja painaa mieleensä tavun sekä vihjeen (esim. sydän 3) ja menee paikalleen kirjoittamaan tavun monisteen oikeaan kohtaan.
3. Kun kaikki tavut ovat löytyneet, oppilas lukee lauseet yksin, parin tai opettajan kanssa ja kirjoittaa ne sitten vihkoon. Kiinnitetään huomiota isoon alkukirjaimeen, sanaväleihin ja lopetusmerkkiin.
4. Oppilas lukee lauseet uudelleen kiinnittäen nyt huomiota lauseiden ymmärtämiseen ja valitsee jokaiseen lauseeseen sopivan kuvan monisteesta, ja liimaa kuvan lauseen perään.
5. Lopuksi luetaan tarina loppuun ja tarkistetaan, oliko salakirjoitus oikeassa.





Monistepohja oppilaille
Tavukortit
Oikeat vastaukset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti