sunnuntai 13. maaliskuuta 2016

7. Hätämerkki lumessa

Tavoitteet: Kirjaimien, kirjoittamisen ja ryhmätyötaitojen harjoittelu
Tarina: Hätämerkki lumessa (s. 75-77)
Aika: 1 x 45 min
Eriyttäminen: Opettaja muokkaa pelilautaa ryhmän tason mukaiseksi (mitä kirjaimia harjoitellaan).
Materiaali: Tarina kirjasta, pelilauta tulostettuna, kaksi noppaa per ryhmä, pelimerkit, kirjoitusvihot, kynät, kumit



Ohje opettajalle:

1. Opettaja lukee tarinan oppilaille, jonka jälkeen tarinasta keskustellaan.
Mitä tarkoittaa SOS? Mitä olisi tapahtunut, jos tontut eivät olisi osanneet kirjaimia?
2. Seuraavaksi pelataan peliä, jossa oppilaat auttavat tonttuja harjoittelemaan lisää kirjaimia kirjainpelissä, jotta tontut oppivat kaikki kirjaimet.


Pelin valmistelu: Opettaja tulostaa ja muokkaa pelilaudan ryhmälle sopivaksi. Opettaja voi kirjoittaa ympyröihin kaikki aakkoset tai juuri opeteltavina olevia kirjaimia isoina ja/tai pieninä. Tyhjässä ympyrässä (näitä kannattaa jättää muutama pelilautaan) oppilas saa valita, mitä kirjainta kirjoittaa. VINKKI: Ympyröihin voi laittaa myös toiminnallisia ohjeita, kuten piirtää merkin, joka tarkoittaa x-hyppyä tai kyykkyhyppyä, jolloin oppilas ympyrään tullessaan suorittaa liikkeen nopan silmäluvun verran.



Peliohje: Pelataan 2-4 hengen ryhmissä. Oppilailla on kirjoitusvihot, pelimerkit ja kynät ja kumit. Jokaista ryhmää kohden on yksi pelilauta kaksi noppaa. Oppilaat saavat aloittaa mistä ympyrästä hyvänsä. Heitetään vuorotellen noppia. Toinen noppa kertoo, kuinka monta askelta liikutaan ja toinen kertoo kuinka monta kertaa ympyrässä oleva kirjain kirjoitetaan vihkoon (tai toiminnallisessa ruudussa suoritetaan liike, ks. VINKKI). Oppilas saa itse päättää kulkusuunnan ja kumpi noppa tarkoittaa kumpaa - näin oppilas voi taktikoita saadakseen puuttuvat kirjaimet kirjoitettua. Pelin aluksi sovitaan, minkä verran mitäkin kirjainta pitää olla kirjoitettuna. Ensimmäisenä tarvittavan määrän kirjaimia kirjoittanut voittaa. HUOM! Pelissä korostetaan kirjoittamisen huolellisuutta: hutiloiden tehtyjä kirjaimia ei hyväksytä.






Tulosta ja muokkaa pelilauta sopivaksi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti