Tavoitteet: Runon oppiminen ulkoa, kuullun ymmärtämisen harjoittelu, muistin harjoitus, runon analysoimisen harjoittelu (muoto ja sisältö)
Tarina: Tammenrungon rivitalo (s. 15-17)
Aika: 2 x 45 min (jonka voi jakaa pienempiin pätkiin esimerkiksi viikon ajalle)
Eriyttäminen: Harjoituksia toistetaan sen verran kuin on tarve, oppilaiden parit/ryhmät.
Materiaali: Runo opettajalle, tavutettun runo tulostettuna ja leikattuna oppilaille, vihot, kynät, kumit, tarina kirjasta
Ohje opettajalle:
1. Opettaja lukee runon oppilaille. Keskustellaan runon sisällöstä sekä runon tunnistamisesta (mm. muotoilu, riimiparit/loppusoinnut).
2. Harjoitellaan runoa kaikuna: opettaja lukee yhden säkeen ja oppilaat toistavat (harjoitellaan mieluusti useampana päivänä, pieni hetki kerrallaan).
3. Samalla voidaan harjoitella runoa juoruna: istutaan esimerkiksi ringissä, ja opettaja kuiskaa runon säkeen oppilaalle, joka kuiskaa sen seuraavalle, niin että säe lähtee kiertämään ringissä. Lopuksi katsotaan, pysyikö säe muuttumattomana ja laitetaan liikkeelle uusi säe. Kun harjoitus alkaa sujua, voidaan säkeitä laittaa nopeammassa tahdissa liikkeelle.
4. Esitetään pantomiimina runon säkeitä niin, että muut yrittävät arvata, mistä säkeestä on kyse (voi myös toteuttaa pareittain tai pienissä ryhmissä).
5. Opettaja jakaa oppilaille (tavutetun) runon niin, että säkeet on leikattu erilleen toisistaan.
6. Jos oppilaat eivät osaa lukea, runo voidaan koota vihkoon runon yhteydessä olevien vihjeiden avulla (opettaja lukee vihjeet).
7. Oppilaat valitsevat yhden säkeen, johon tekevät kuvituksen.
8. Lopuksi voidaan lukea kirjasta tarina ja verrata sitä runon sisältöön.
Runo ja vihjeet |
Runo tavutettuna |
Kiitos tästä. Aloitan syksyllä ekaluokan kanssa. :)
VastaaPoistaOle hyvä! Mukavaa, jos tästä materiaalista on muillekin hyötyä. :)
Poista